Dagens fordon innefattar avancerat glas med flera integrerade komponenter och funktioner som exempelvis solskydd för passagerarkomfort, regnsensorer, displayer och uppvärmningssystem för att kontrollera kondens och isbildning. Nedan listas exempel på olika avancerade glas som finns och används idag.
Akustikglas
Glaset reducerar speciellt de lågfrekventa ljuden från motorn och de högfrekventa visslande ljuden från fartvinden som är de mest irriterande för passagerarna. Den här typen av glas består av två glasskivor laminerade med ett speciellt akustiklaminat.
Laminerat glas i hela bilen
Glaset fungerar precis som en vindruta där laminerade glas varit standard sedan tidigt 80-tal. Idag kan man även få laminerade sidorutor i hela bilen, främst med akustikglas och som stöldskydd men också för att inget ska slungas ur bilen vid en eventuell olycka.
Reflexfritt glas
Glaset reducerar reflexer från instrumentbrädan och från interiördetaljer. I takt med att bilarnas design har blivit mer och mer lutande och vindrutorna mer kupade har det blivit allt svårare att inte få reflektioner i vindrutan. Reflexfritt glas gör det inte bara säkrare och mer komfortabelt utan ökar också valmöjligheterna för designerna att använda andra färger och nya material när de skapar interiörer i bilarna.
Mörktonade bilglas
Mörktonade bilglas minskar insyn och skapar ett behagligt klimat i bilen när det är varmt ute. Dock är extratonade bilglas med solfilm endast tillåtna från B-stolpen och bakåt.
Elektrokroma glas
Detta är en produkt som gör att passagerarna själva kan justera och kontrollera mängden värme- och ljusgenomsläpp in i bilen. Toningen av glaset kan justeras elektriskt, så att mellan 2–20 procent av solvärmen och mellan 4–40 procent av solljuset släpps igenom.
Eluppvärmt glas
Glaset avlägsnar snabbt imma eller frost på rutan utan att belasta bilens värmesystem. Denna typ av glas har ett metalliclaminat mellan glasen som är helt transparent.
Värmeavvisande glas
Glaset skapar en bra temperatur i kupén. Rutan är tillverkad så att den reflekterar bort solvärmen och samtidigt absorberar den. Det skyddar också passagerarna och föremål i bilen från skadliga UV-strålar.
Head-up-display (HUD)
Head-up-display (HUD) är ursprungligen en flygplansteknologi som innebär att viktig data projiceras på en genomskinlig skärm eller direkt på vindrutan, med hjälp av flytande kristaller. Tekniken innebär att föraren kan se all viktig information utan att flytta blicken från vyn framför fordonet.